Muzică și poezie la Paris

http://lerescu.wordpress.com/

În această seară va avea loc la Paris, la Espace “59 Rivoli”, în cadrul celei de a 36 ediții a Festivalului franco-englez de poezie, un concert cameral cu lucrări în primă audiție inspirate din poemele unor poeți contemporani din diferite țări ale lumii.

Genericul actualei ediții a festivalului este: “poèmes que nous sommes / our selves as poems”. Invitată de onoare este România! De altfel, afișul acestui eveniment cutural de tradiție din capitala Franței este realizat de Wanda Mihuleac, una dintre cele mai valoroase reprezentante ale artei contemporane românești, cea care a realizat și grafica LP-ului meu de autor, apărut la Electrecord în 1991, și a LP-ului lui Octavian Nemescu, editat de aceeași casă de discuri. Wanda Mihuleac a avut și expoziții de artă contemporană în cadrul festivalurilor de muzică nouă din România.

Coordonatorul concertului de muzică și poezie din acest an este cunoscutul compozitor elvețian Jean-Luc Darbellay, ales în 2004, la Festivalul ISCM World New Music Days din Elveția, membru în Comitetul Executiv al ISCM (International Society for Contemporary Music).

Vor fi interpretate opus-uri semnate de: François Bousch (Franța), Victor Alexandru Colțea (România), Jean-Luc Darbellay (Elveția), Dan Dediu (România), Sorin Lerescu (România), Jean-Marie Morel (Franța) și Marcel Wengler (Luxemburg).

Interpreții sunt, așa cum apar în programul concertului: “Anne Le Coutour, mezzo-soprano et récitante, Elsbeth Darbellay, cor de basset, avec l’ensemble Spirale de Rouen, dirigé par Marc Sieffert et composé de Christine Marchais, piano, ainsi que de Marc Sieffert, Asdrubal Bandeira et Altamiro Rocha, saxophones”

Pentru mine este cea de-a doua participare la acest festival, prima fiind în 2008 când am compus lucrarea Voici, venir… pentru saxofon alto, pe versurile poetei franceze Gabrielle Althen. Piesa a fost interpretată atunci, la Centrul Cultural Român din Paris, de saxofonistul francez Marc Sieffert, solist la Radio France.

Pentru ediția din acest an a festivalului am ales poemul “Portrait imaginaire” semnat de una dintre cele mai interesante poete canadiene de expresie franceză din Québec: Hélène Dorion. Lucrarea mea, cu același titlu, Portrait imaginaire, este dedicată celor trei interpreți francezi: Anne Le Coutour, mezzosoprană, Marc Sieffert, saxofon alto și Christine Marchais, pian.

Ieri m-am reîntâlnit la Paris, la Ecole Normale de Musique “Alfred Cortot”, cu celebrul flautist francez Pierre-Yves Artaud de care mă leagă o veche prietenie. L-am cunoscut la Darmstadt, în 1984, la Ferienkurse für Neue Musik. I-am dedicat atunci prima mea piesă de flaut, Proportions pentru flaut solo (amplificat).

Am mai fost la Paris în 2007 cu ocazia concertului Orchestrei Franceze de Flaute (OFF) – ansamblu fondat și condus de Pierre-Yves Artaud – care a inclus în program Concertul meu pentru flaut și orchestră de flaute, Modalis III, solist: Pierre-Yves Artaud, dirijor: Pierre-Alain Biget.

Tot ieri am făcut o vizită și la SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) – societate de drepturi de autor al cărui membru sunt – admirând încă o dată impozantul său sediu de pe malul Senei, din apropierea cartierului Defense, noua emblemă urbanistică a Parisului.

Pâna la concert aștept cu emoție întâlnirea cu interpreții mei, la repetiția generală de la Cité Internationale des Arts…

Sorin Lerescu
Paris, 8 iunie 2013

